torsdag 28 maj 2009

Premiär för brödbak...2:a inlägget idag...
















.






.

..Javisst! Första brödbaket i huset! Nu har jag resultatet klart. :) Fina småfranska blev det. Doftar ljuvligt och de var lätta att göra. :)

För att variera bullarna kan du byta ut en del av mjölet och blanda i tex lite havregryn, grahamsmjöl och solrosfrön. För en lite mörkare färg på brödet kan du byta ut honungen mot sirap.

Vitt matbröd. grundrecept
50g jäst
7 ½ dl ljummet vatten

1 msk salt
1 msk honung
2 msk olivolja
2 lite vetemjöl

Smula sönder jästen i en bunke. Lägg i salt och honung. Häll på lite vatten och rör tills jästen har lösts Slå då på resten av vattnet, lägg i oljan och nästan allt mjölet.Arbeta samman ingredienserna med elvisp eller trägaffel.

Tippa ut degen på mjölad bänk och knåda ordentligt i minst 5 min. Arbeta samtidigt in det resterande mjölet. Degen skall bli ganska fast. Den är färdigknådad när den inte längre klibba.

Baka ut degen. Dela degen i 2 delar. Skär sedan varje del till 10 lika stora bitar. Rulla små bollar och placera på plåtar med bakplåtspapper.

Pudra vetemjöl över bullarna, använd en sil, eller pensa bullarna snabbt med lite vatten och strö över pumpafrön, solros- sesam- eller vallmofrön. Ställ dem att jäsa i 30-40 min.

Grädd i ugn på 225-250C i 15-20 minuter.

Receptet är taget ur Nya Annas Mat.

Huset fylls av en ljuvlig doft och det vattnas i munnen. :) Bullarna går utmärkt att frysa, men godast är de såklart alldeles nybakta och ljumna med en god ost och massor av smör ;) Mmmmmm....
.



Pluspoäng till mig idag igen? :) Maken lär le när han kommer hem iaf.
.
Kramar på er. Nu skall jag städa upp röran i köket, andas in doften av mitt verk och dricka en god kopp the. / Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails