tisdag 26 maj 2009

Vad skall jag äta?...



.
Enkel och god avocadosallad med färsk sparris, cocktailtomater och grovt riven parmesanost. Toppa med att ringla över en fin olivolja och lite flingsalt. Servera till grillat eller tillsätt skaldjur och äta den som en komplett måltid.
.
...Jag har länge haft problem med smärtor i min mage. Är sååå trött på det. Jag trodde jag hade provat allt och först nu, efter 3568233 läkarbesök (som gav 0), 10 år av smärta och oro inför vad som kommer hända när jag äter har jag funnit en lösning. Min lösning. Vet att den måhända inte är universiell, men har du ont, lider av uppsvälld mage och kramper så kanske, kanske kan mina tips hjälpa? Om inte mycket så förhoppningsvis iaf lite. Alla sätt är bra utan de dåliga!
.
Jag har kommit fram till att regelbunden och hård träning, viktminskning (7 kg) och att byta vissa mål mot måltidsersättningen Cambridge är vägen till min lycka. http://www.viktklubben.nu/
.
Jag tål helt enkelt inte att äta för mycket kolhydrater, fett ("onyttiga" fetter), socker och mejeriprodukter. Jag måste träna för att kunna äta, dricka vad jag vill och njuta av lite chips en fredag. Kom inte på frågan att jag dricker saft, läsk eller annan sockerproppad dryck. Kan inte dricka bryggkaffe, men klarar bra av en ren stark espresso. Jag kan njuta av fruksotfrallor på lördagen och jag sedan ger mig ut och går och inte sitter still. Jag tror att vi överkonsumerar kolydrater. Ris, pasta, vittbröd, socker. Onödigt!
.
Det kan vara svårt att helt lägga om sin kost och sina vanor. Kanske man bara skall försöka byta ut lite av det onödiga och försöka gå tillbaka lite mer till "naturen". Försöka att äta så "ren" mat som möjligt. Inga färdig-såser, -mos eller snabbmat. Håll maten enkel och okompliserad. Rent fint kött, kokta/ungstekta grönsaker, såser med "riktigt" fett såsom grädde, ät proteinrikt istället för kaloribombat. Man måste inte äta potatis eller pasta till allt. En ungsform med paprika, squash, sötpotatis och svamp är en jätte bra ersättning.
.
Själv är jag väldigt inne på att plocka inspiration och riktlinjer från LCHF-dieten. Är ganska lik GI, men lite mer extremt. LCHF står för Low Carb, High Fat. Eller lite kolhydrater, mycket fett. Vet inte så mycket om den än, men den intresserar mig och min mage. Tror att vi kan må mycket bra av att äta på det sättet. Är ingen diet man skall köra på för länge, men den kan säkert ge en bra "kickstart" om du vill gå ner i vikt och kombinerar den med träning och den är en bra grund, ett sunt tänk och att hämta delar ifrån den och blanda med sin vanliga kost tror jag är suveränt.
.
Klart får man synda ibland, det måste man få!, men kanske är måttet 20% "slarv" 80% "ordning och reda" en bra riktlinje? Frossa inte på helgerna, sprid ut "det gottaste" under hela veckan. Unna dig en bulle när du har varit ute och powerwalkat, ta ett glas rött på altanen en vanlig torsdag och lyxa till det med en pizza ibland! Man ska äta, och man kan äta allt, bara man inte äter för mycket av det! Kroppen och framför allt hjärnan behöver kolhydrater för att funka, så uteslut dem inte helt! Alla beståndsdelar i en måltid är viktiga, det gäller bara att fördela dem rätt. Och vet ni vad?...Är inte en diet fantastisk om man t.o.m kan få ihop ett riktigt gott recept på plättar?! Jätte goda plättar!!
.
Kesoplättar med kanel och kardemumma.
1-2 portioner, beroende på om du äter plättarna som egen rätt eller som tillbehör.

250 g keso
2 ägg
2 msk kokosflingor, kanel och kardemumma

Gör såhär:
Blanda ingredienserna och låt kokosflingorna svälla en stund. Smält ganska generöst med smör i en stekpanna och stek på medelvärme. Plättarna behöver rätt lång tid på första sidan innan de håller för vändning. Ha inte för bråttom, utan låt det ta tid. Smält nytt smör i pannan mellan varje omgång, smeten suger åt sig.

Byter man ut kryddorna mot örtkryddor (t ex basilika och oregano) kan de ersätta bröd och serveras till avocadosalladen med sparris och riven parmensanost. :) (Översta bilden)

Inte så tokigt va? Är enkelt och roligt att laga LCHF- inspirerad mat!
.
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
.
Vill du ha hjälp med att hålla koll på dina matintag och din träning och dagliga kcal värdet har jag hittat en jätte bra site för det. Helt gratis och där finns massor av människor som delar med sig av bra recept, kunskap och ber du om det så lovar jag att de peppar dig oxå. :)
.
http://www.matdagboken.se/
.
Nu skall jag snart åka och jobba. Pust...Har lite mer energi nu, men jag är inte alls sugen på att åka. Jaja...Sånt är livet. :)
.
Kramar på er! Våga säga nej till socker! :) / Mikabella

2 kommentarer:

melinda_crew@hotmail.com sa...

Intressant inlägg!

Jag har använt Herbalifes produkter för att komma i den form jag är i nu efter min graviditet.
Jag hade också uppsväld mage innan och har varit på (jag vet inte hur många) läkarbesök utan resultat, det var bara en massa strul, sen var jag väldigt trött utav mig dessutom.
Men nu mår jag bättre än någonsin!
Det är hur underbart som helst!

Mvh Melinda Dalin

Lisa Lemke sa...

Åhhå, de där kesoplättarna såg ju grymt smarriga ut. Måste provas!

Saknar dig vännen, alldeles för länge sen vi sågs!! Är allt bra med dig? Försöker muta Thomas med spanska godsaker för att han ska vilja hänga med stilton någon dag nu i helgen eller nästa helg..:-)

Related Posts with Thumbnails