onsdag 13 maj 2009

Kvällsmys...


...Visst är det mysigt att umgås, umgås på riktigt liksom :) Inte titta på film eller tv, utan göra något tillsammans. Som att tjuvladda hem saker på Piratebay ;), äta nybakade pizzabullar eller pyssla i trädgården.
.
Min underbare make har precis täckt landen med ny fin bark och jag har tagit ut pizzabullar ur ugnen. Mys på högnivå. Doftar inte lite gott...Mumsiga, varma och fyllda med alvar relish, ruccola, knaperstekta bacon och soltorkade tomater.
.
15 stora bullar
.
25 g jäst
2 ½ dl vatten
75 g kesella
2 msk olja
5 dl mjöl
2 tsk socker och salt
.
Värm vattnet till ca 38 grader, rör ner jästen, hälften av mjölet, saltet, sockret, kesellan och oljan. Blanda ihop ingredienserna och arbeta i resten av mjölet (spara ev. lite till utbakningen) När degen släpper bunkens kanter är den klar. Låte degen jästa under duk i 40 min.
.
Baka ut degen och kavla den till en stor platta. Lägg på valfri fyllning och rulla ihop. Skär ca 3 cm tjocka skivor, lägg dem på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 15 min.
.
Pensal bullarna med uppvispat ägg och strö över pinjenötter.
.
Baka i ugn på 250C ( 225C för varmluftsugn) ca 10-15 min.
.
Fyllning
.
Bred någon tomatsås/alvar relish över den utkavlade degen och strö över en smakrik ost, sen sätter bara fantasin och utbudet i ditt kylskåp gränser. Lägg i saker du gillar. Ruccola, fetaost, soltorkade tomater, mozzarella, spenat, oliver, skinka, knaperstekta bacon, salami, ja variations möjligheten och smakkombinationerna är nästan oändliga :)
.
Ha nu en fortsatt trevlig kväll. Nu kilar jag ner för trappan och börjar med kvällensmiddag. Köttfärsfyllda canneloni i kryddig tomatsås. :) / Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails