onsdag 27 maj 2009

Baka baka liten kaka...

...Efter att jag har skrivit om hur duktig jag är som skall hämta inspiration från LCHF-dieten och vara redig och duktig med min kost, freakar jag nu loss i dvs bakverk!
.
Eftersom jag gett mig tusan på att inte stoppa i mig "onödigheter och onyttigheter" och gå en vecka på Cambridge-diet för att "rensa och nollställa" min kropp. (Ja, jag håller 0-tolerans och är grymt duktig!) njuter och frossar jag i att baka. Bullar igår och kakor idag...Hmmm sockersugen?...Ja...lite...eller rättare sagt...mycket! ;)
.
Att känna dofterna och att se hur glad maken blir är ju ++! :) ...Oki jag är lite uttråkad också och vill göra något "vettig" med all min "fritid" ;) Kunde inte hålla mig...Är sååå tråkigt att vika tvätt och jag behövde något roligt att pyssla med in emellan. Vika, baka, vika, baka. :) Småkakor blir man ju alltid glad av. Eller hur?!
.
Jag brukar göra en dubbel sats (delar upp den på två omgångar så att matberedarens inte faller sönder av ansträngning) och gör av den 2,3 eller 4 olika sorters smaksättningar/variationer.

1 sats grund till mördeg.
4 dl mjöl
200 gram smör
½ socker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
.
Blanda samman alla ingrediensera i matberedaren eller knåda ihop med händerna.
.
Nu börjar det roliga :) Jag brukar göra 2 sorters kakor av en sats. Idag har jag gjort 1½ sats deg och de småkakor jag valt att göra idag är:
.
Kokoskakor med vanilj
Kakor med vit choklad, lime och honung
Kakor med hallonsylt.
.
Blanda som sagt i det du känner för i degen, låt den vila i kylskåpet 30 min (blir enklare att arbeta med då.) Dela upp degen i små kakor och grädda på bakplåtspapper i 200C ca 8 min.
.
Om ni har följt min blogg och är lite uppmärksamma har med använt "slattarna" av det som blev över efter mitt hallonbulls-bak. :) Många bäckar små...

Man kan av mördeg göra nästa hur många sorters kakor som helst! Klassiker som schakrutor, finskapinnar och mördegshjärtan, men du kan lika gärna låta fantasin flyga fritt och hitta på dina egna favorit smaker. Gör helt enkelt en grunddeg och skapa sedan dina egna sensationer. Nötter, kanel, kummin, ingefära, muskot, farinsocker, muskadosocker....Jag variations möjligheterna och ingredienserna är 1000- faldiga. En sort, som inte blev bakad idag men som tåls att bli omnämd, är favoriten chokladkakor med chilli. Beskt, sött, starkt. Mmmmm...Ett hett tips ;)
.
Att göra småkakor av mördeg är toppen! Snabbt, enkelt och oftast har man alla ingrediensera hemma, går att variera på hur många sätt som helst och en LITEN kaka till kvällskaffet är väl aldrig fel? Det heter SMÅkakor och jag är noga med att de ska vara små! No "american oversize-style" här inte!
.
Lycka till. Som sagt återigen inga direkt nyttigheter jag skriver om idag, men man behöver ju inte äta upp allihopa själv och man kan faktisk motionera bort den lilla "synden" ;)
.
Passa på att skämma bort familjen, grannarna och vänninorna med kakkalas. Pluspoäng till dig och mys till vänner. Nu väntar jag bara på att maken skall komme hem från jobbet, le och provsmaka. :) Någon mer som är sugen? Välkomnen hem till mig på fika! Fast inte ikväll.... ;)
.
...För nu ska jag vika färdigt tvätten, röja i tvättstugan, kränga på mig de tajta ridbyxorna och åka till stallet. Dressyrlektion för vår duktiga instruktör Pia ikväll. Känner mig laddad. Gick sååå bra senast och hoppas att jag har kvar känslan och att Mr Dubai är på gott humör idag. Kram kram!/ Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails