söndag 14 februari 2010

känslig 2


I den första sorgeveckan vaknar jag varje natt av att jag gråter, otröstligt.
Saknaden, känslan av att något är så fel det bara kan bli, sen insikten.
Jag är föräldralös
I mörkret och tystnaden hörs ett litet mjukt, nästan kvittrande läte och jag känner en  mjuk tyngd på mitt bröst.
Cayenne
Henne fick jag som present när jag fyllde år. Hon är min..på pappret.
Na har suckat varje gång jag bett om katt. Inte för att han inte unnar mig det eller inte tycker om.
Nej tvärtom.
Alla djur och även små barn får nåt glittrande i blicken när de ser honom.
Så blev det naturligtvis med min så underbart vackra Somali, hon ser honom, sen.... Hon står på pappret som min, men likt mig har hon utsökt smak och Na hade henne från första natten som halsduk.
Hon är hans. Mig är hon vänlig mot, absolut får jag smeka och bära men...
Na
Nu är det ju så att djur är intelligenta med känslighet, ni minns Dubai?
Så min vackra Cayenne som är känsligt intelligent, ligger varenda natt på mitt bröst eller min mage eller utefter min rygg, varenda natt en hel vecka efter jag blivit föräldralös, hon uthärdar mina skakande gråtattacker, hon tar tag med mjuka klor i mitt hår och spinner kvittrande sig igenom mitt kvidande.
Första natten jag sover, utan att vakna gråtande, ligger hon hos..Na.
Intelligent

Maman Bitte

1 kommentar:

Åsa sa...

Katter är absolut smarta och kloka!! Du skriver så målande! Ha det bra o var rädd om dig! Hoppas vi ses allihop någon gång i år! Hälsa Tomas, Mikaela o Na från mig! Kram

Related Posts with Thumbnails