söndag 21 februari 2010

känna

Göteborgs botaniska i slutet av maj


I går i Köpenhamn stod cafebord ute med filt...
Falkenberg är en pärla med nästan samma avstånd till Göteborg som Köpenhamn.
Vill vi lyssna på musik finns det en det en del att välja på.
För mig finns det några i Köpenhamn som lockar mer än allt annat,
min vackra kusin Mette och hennes man Josef och deras gossar Jeppe och kalle. 
Jag fascineras av släktskap och likheter.
Hur Kalle, för exempel, har samma bekymmersrynka som sin mor Mette när legobitarna inte vill.

Jag är ensam barn och har och är fascinerad av våra barns syskonskap, deras kärlek och irritation till varandra.
Hur det, så fort det hårdnat det minsta lilla, sluts runt den lilla gruppen i diamant, där de är...syskon.
Hur jag avundats  dem och förundrats över hur svarta ögon snabbt har vänts till kramar och förlåt

"Maaaaammmma jaa slooo Mikaabeeellla,......huaaaaa"
"De jööör inge dee gjore inte så ont, såååå gråt inte"

Så när Mette och jag är tillsammans på Josefs spelning, blir frågade av deras vänner om vi är systrar och vi samtidigt med stora leenden säger jaaa, känns det, underbart.
Mette är långa ben och armar, muskler och 1.79 lång
Jag är 1.50, inte hälften av armar och ben och muskler men vi har släktens vackra danska höga kindben, stora munnar och bamse leenden tillsammans.
Ni vet, Aragorn, Viggo Mortensen, Mord kommissionen, Mads Mikkelsen
Tack Danmark, Tack Danielsen
Jag har skickat dem vidare till våra barn, alla tre syskonen.
Säg tack
maman Bitte


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails