lördag 6 juni 2009

Söndagsmiddag på grillen...

...Ja söndagsmiddag är välk något av det mysigaste som finns. Vi brukar inte äta mitt på dagen utan det blir alltid framåt kvällen. Bjuda in vänner och familj, bjuda på ett gott glas vin och umgås skratta och njuta av god mat tillsammans. Maten smakr extra bra, vinet utmärkt och efterrätten är extra smaskig när man äter i goda vänners sällskap. :)

.
Så vad blir det ikväll då? Idetorka? Lite ont om tid? Nemas problemas. Här är ett recept som är både gott, "lite extra" och lätt att slänga ihop. Lammfärsbiffar med getost och honung, serverad tillsamanns med smörslungade nypotatis och en kall limesås. Ljuvligt gott när getosten smälter något och den söta honungen möts med sältan. Blir hungrig bara jag tänker på det. ;)
.
Lammfärsbiffar:
500 g lammfärs 2 msk creame fraich Färsk rosmarin och timjan Persilja Salt Peppar

Blanda ihop färs med de färska örterna och forma biffar. Grilla dem på grillen. Lägg 1 cm tjocka skivor på biffarna de 5 sista minuterna så att den blir varm och smälta något. Ringla över 1-2 tsk honung.
.
Smörslungad nypotatis.
Koka potatisen, häll av vattnet och ställ tillbaka kastrullen på plattan på svag värme. Klicka i rejällt med smör, klipp i ett knippe persilja, pressa i en klyfta vitlök och krydda med salta och peppar. Låt smöret smälta och "slunga" runt alltsammans så att potatisen blir täckt av alla goda smaker. Lägg på en bädd av rucola och servera direkt och ljumna.

Tyvärr blir det ingen mysig middag för mig idag. :( Dax för ytterligare ett långpass på jobbet. Nu ska jag ta på mig en svarta skjortan, sätta håret i en knut, snöra på mig jobbarskorna och bege mig.

GLÖM INTE ATT RÖSTA IDAG!

.

Kram kram kram och härligt intorkad öl på kladdiga golv till er. ;) Hurra! Nu skall här städas efter slaget./ Mikabella

.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails