fredag 5 juni 2009

Sjung om studentens lyckliga dar!....

...Nu är det dagen D här i staden. Studenterna är färdigbakade. Sjung om studentens lyckliga dar och låt de fröjdas i det underbara vädret!...eller vänta lite...Ser ju lite väl mörkt ut tycker jag. Åhhh dumma moln! Inte idag! Maka på er! Håller tummarna för ett solen skall orka stråla igenom de täta molnen och att vinden skall puffa bort dem. Ja men är det inte typiskt?
.
Just allt annat än sol var det när jag tog studenten. Räknade lite o kom fram till att det faktiskt är 10(!)år sedan. Konstigt...känns ju som om det var igår.
.
Ja min student...Det har inte på 10 år innan och sedan dess regnat såååå mycket på en dag! Brunnslocken flög av då trycket av allt vatten blev för högt, taxi bilarna agerade barmhertiga samariter och körde stackars studenter gratis. De fina nya vita klänningarna förvandlades till något som skulle kunna platsa i en "wet T-shirt" tävling och fodertyget i våra studentmössor färgade både hår och pannor blå och gula. Sminket skall vi inte prata om, och det på morgonen fin håret såg ut som jag vet inte vad lagom till studentskivan.
.
Jag var ändå ganska förskonad...Klok mor som man har så var jag den enda i min klass på 30 personer som var försedd med ett väldigt välbehövligt paraply. Detta resulterade i att jag inte drabbades det minsta av regnet. Alla ville ju så gärna ha en liten plats under paraplyt och liksom tryckte sig intill mig för att undkomma himmlens vrede. Jag var totalt oringad o regnet nådde inte in i min lilla borg. Min fina lilla klänning, egendesignad och sydd av mormor var faktiskt riktigt söt. Ett litet "Jackie Kennedy" fodral i ett vackert relifvävt tyg. Hade faktiskt velat ha en sån idag också. Synd att jag kastade den...Ja jag hade faktiskt kommit i den fortfarande...kanske det tom hade varit lite stor... :)
.
Det var trots allt regn en fin dag. Många skratt, tårar och en hel del glada sånger! Kommer med ett leende ihåg min prommenad hem kl 05 på morgonen. Folk som tog in tidningen log vänligt, solen började titta fram och fåglarna sjöng. Det var vacket, rofyllt och väldigt minnesvärt. Så sjung om studentens lyckliga dag, gläds med dem istället för att irritera dig på att de vimsar runt lite fulla, le och njut av dagen, ungdomen och framtidstron. Kanske ta sig en promenad i sina egna minnen och tänka tillbaka på din egen student. Tiden går så fort! I mitt fall väldigt fort just nu, för det är ju så tiden gör, går fort när man har roligt!
.
Så i eftermiddag skall jag fira studenten genom att tillsammans med min vän Maria hänga en blomma på vår stallvän Jessica när hon nybakt och lycklig springer ut från stadens gymnasium. Sen väntar studentskiva. :) Mysigt. Studenten är en härlig dag oavsett väder :) Upp på cyklen och iväg. / Mikabella

1 kommentar:

E sa...

Så söt student :)
Nu har jag landat i Fbg för en månadstid. Ska unna mig massa vänner&familjtid.. och egotid!
Magen bråkar idag av stress men nu ska jag andas igen.. basta och njuta. Kanske baka något av dina recept. Du är lite av en förebild M <3
Hoppas vi ses snart.
xo Em

Related Posts with Thumbnails