onsdag 7 oktober 2009

Räddare i nöden..

.
...Små piroger fyllda med köttfärs, majs, paprika och lök. När Mr har varit ute och snickrat, när man kommer hem vrålhungrig från stallet eller när man skall ut i skogen och plocka svamp, mina små piroger räddar dagen! Gjorde en sats om 16 st igår och de blev riktigt riktigt goda. Jätte bra att ha i frysen när nöden och blodsockret kräver snabb mat direkt. Små hjältar i form av trekanster :)
.
Mikabellas små hjälte-piroger
ca 16 små eller 8 större
.
Degen går att göra laktosfri om man vill. Jag har lite mjölk i för jag tycker det gör degen lite smidigare och sötare.
.
25 g jäst, 1 tsk salt, 3 dl ljummet vatten, 2 msk olja, 1 ägg, 1 tsk socker, ½ dl mjölk ca 9 dl vetemjöl.
.
Blanda samman alla ingredienserna som vanligt. Börja med att lösa upp jästen i det ljumna vattnet och blanda därefter i de övriga ingredienserna. Jag använder ofta torrjäst för jag tycker det är smidigare och då blandar du i jästen tilsammans med mjölet. Låt degen jäsa i 30 min och gör under tiden köttfärsen.
.

300 köttfärs
5-7 droppar tabasco

2 dl creame fraiche, Paprika&Chili
½ paket fetaost
1 finhackad liten gullök
1 liten grön paprika
1 liten röd paprika
1 klyfta vitlök

peppar och salt
.
Hacka grönsakerna och bryn köttfärsen med löken. Tillsätt paprikan och cream fraichen. Låt svalna något.
.
ta upp degen och knåda den lätt på bakbordet. Kavla ut och skär ut kvadrater på ca 15X15 cm. Lägg ca 2 msk fyllning i mitten av varje fyrkant och "klistra" ihop kanterna genom att doppa fingret i vaten och föra längst kanterna. Vik ihop och tryck sedan till noggrant.
.
Värm ugnen till 225C (200C om du vill baka flera plåtar samtidigt på varmluft)
.
Jäs pirogerna på plåten ca 25 min. Pensla med uppvispat ägg och strö ev. sesam- eller vallmofrön över. Grädda i ugnen ca 15 min. Låt pirogerna svalna på plåt under handduk.
.

Efter pirogbak gav jag och Mr oss ut på en härlig kvällsprommenad. Det är så underbart att bo så nära havet! jag njuter verkligen av den salta vinden, havets olika nyanser av blått och grönt och kitarnas glädje.

Nu skall jag snart bege mig till stallet för lektion för ny instruktör. Dubai har ju varit halt, men nu är han helt haltfri! Han har varit rolig och väldigt pigg att rida och det märks att han är lika sugen på att börja arbeta som jag är. Han känns jätte possitiv och glad! Härligt. Min instruktör skall hjälpa mig med igångsättningen av honom. Efter att ha skrittat och småtravat nästan en hel veckan så är det dax för lite mer arbete. Uppvärmande och stretchande gymnastik. Hurra vad roligt! Längtar till kl 16 och lite "vettig" ridning. Kram på er. Hoppas att solen lyser lika härligt på er som på mig / Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails