söndag 16 augusti 2009

Lyckat misslyckande...

.
...Mmmm vad gott det är med glass....Hemmagjord glass på grädde och vit choklad smaksatt med vanilj och lavendel. :) Min första omgång chokladmousse till min kaka gick lite för fort och blev allt för rinnande. Slängde istället för soptunnan in den i frusen. Idag hittade jag en ljuvlig krämig glass på samma ställe :)
.
Blev kakan lyckad då? Jodå den blev riktigt bra. Gjorde en brownie med vitchoklad och hasselnötter som botten och toppade tårtan med vitchokladmousse smaksatt med...Ja just det Lavendel. Älskar lavendel! Har ju hela rabatterna fulla och det sätter sån underbart doft o smak på alla sorters bakverk. Rekomenders verkligen! Ta vara på den sista lavendel och torka in den. Så gott att ha i risgrynspuddingen framåt hösten!
.
Blev tyvärr inga bilder på kakan. Lovar att baka den igen och dela med mig av receptet. Bjuder istället på receptet till min goda "bonus"glass :)
.
Mikabellas glass med smak av ljuvlig lavendel.
.
100 g vit choklad
2 ägggulor

3 dl grädde
1 vaniljstång alt. 2 tsk vaniljsocker
1 msk lavendelblommor
.
Smält chokladen i vattenbad. Vispa grädden fluffig, inte för hård. Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna. När chokladen smällt helt lägger di i lavendelblommorna och vaniljkärnorna. Rör också ner äggulorna under omrörning. Vänd ner chokladsmeten i grädden och rör samman all till en slät jämt kräm. Häll i en sockerkaksform och sätt in i frysen.
.
Djingis Khan- Hmmm ser snällare ut än vad han nog var...
.
Nu ska jag kura ihop mig i min Fatboy och ge mig i kast med min nya bok! Åh vad jag har längtat efter den, fortsättningen på Conn Igguldens Stäppens Krigare, Bågens mästare! Den andra boken i en serie som bär namnet Erövraren Böckerna låter oss följa de mongoliska furstarna Djingis och Kublai khan. Familjen som under 1200-talet skapade det största imperiet världen har skådat. Ett rike som sträckte sig tvärs över Asien från Stilla havet i öster till Donau i väster. Det slås, de bråkar, livet är fruktasvärt hårt, kvinnor rövas härs o tvärs och barn slår ihjäl varandra. Helt sjuk, ja, men jag kan inte sluta läsa, fascineras, fasas och intressera mig för inblicken i en av historiens största händelser. / Mikabella

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju för duktig vad du än tar dig för. Vi är så glada att ibland få vara i din närhet.

Mikabella sa...

Åh tack! Vad glad jag blir!!

Willnnabel sa...

Thank You for stopping in. Your yummy photo looks so good. I will have to translate some of these lovely looking recipes and try them.

Lisa sa...

Det låter absolutely fabolous tycker jag!! Så mysigt det var att babbla med dig i fredags vännen - puss på dig så länge så ses vi när jag är tillbaka från norrland. Kämpa på!

Related Posts with Thumbnails