tisdag 4 augusti 2009

Middagsmys i trädgården...


...Visst är det härligt med ljummna sommarkvällar och middag i hammocken?! Ett glas vin i handen, en snabb quinoasallad med melon och grillade biffar på nötkött. Grillmat skall vara snabb och enkel. jag vill inte bli fast i köket när vännerna samlas runt grillen.
.
Ikväll bjuder jag på en enkel fräch sallad på ruccola och krispiga gröna salladsblad. Jag toppar salladen med tunt skivad charlottenlök, galiamelon och quinoa. Till salladen serverar jag grillad halloumi och kryddiga nötbiffar. Behöver det vara svårare än så? Enkla, frächa och pigga smaker. Ja jag älskar att laga "slowfood" oxå, men sommarkvällar är till för att avnjutas utomhus med ett glas vin och inte "fastbunden" vid spisen, svettig och nervös över risken att misslyckas med 3 timmars koket :)
.
Till efterrätt har jag slängde jag ihop en en blåbärssuffle. Svårt? Kladdigt? Krångligt? Nix, inget av det faktiskt :)
.
Fluffig smarrig blåbärssuffle
Tid 30 min
.
8 portioner
.
FORMAR
ca 3 msk smör
ca 1 1/2 dl strösocker
.
SUFFLÉ
225 g frysta blåbär
2 msk Maizena majsstärkelse
1 dl strösocker
4 äggvitor
.
1 dl strösocker
.
TILL GARNERING
florsocker
.
Smöra och sockra suffléformarna ordentligt, ända upp till kanten.
.
Koka ihop blåbär, majsstärkelse och 1 dl socker till en kräm, låt svalna.
.
Vispa äggvitor till fast skum, tillsätt 1 dl socker, lite i taget. Vänd ner lite av äggvitan i blåbärskrämen tills den är slät. Vänd sedan ner resten av äggvitan med slickepott.
.
Fyll upp formarna strax över kanten och ställ i kyl tills de ska gräddas.
.
Sätt ugnen på 200°. Grädda suffléerna ca 14 min i nedre delen av ugnen precis före servering. Sufflen skall vara väl "uppfluffad" och se fast it i kansterna.
.
Pudra med florsocker och servera med vaniljglass.
.
Nu skall jag återgå till at slappa i hammocken, lösa korsord och slö titta på tv :) Oj vad livet är jobbigt just nu :)/ Mikabella

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är jätte duktig Mikabella med din matlagning och dina goda bakverk

Related Posts with Thumbnails