onsdag 12 augusti 2009

Sockerbullar...


.
...är lite pilliga att göra, men så goda (och värda besväret.) Idag behöver jag socker...Jag är redan ganska söt ;), men lite ledsen...Ush hatar att vara ledsen...när jag är ledsen blir jag trött och när jag är trött så blir jag mer ledsen...En negativ spiral...
.
Någon som har ett inspirerande, roligt, spännande jobb till en liten kreativ, engagerad och nyfiken tjej? Jag blir snart tokig...Känner mig värdelös...Jag vill jobba, jag vill dela med mig av mina kunskaper, jag vill inspirera och jag vill utvecklas. Inte änns Dubai kan göra mig riktigt glad. Är lite jobbigt att veta att han skall säljas...Har lite tappat glöden. Om jag inte har ett bra jobb så har jag ju inte råd att köpa en ny häst...Får nog äta minst 5 sockerbullar för att höja humöret...fast då får jag fetnojja istället och då blir jag ledsen för det oxå....Nej jag får försöka skaka av mig dethär. Jag har väl egentligen det väldigt bra. Jag bor i ett underbart hus, jag har människor runt omkring mig som älskar mig och jag är frisk!
.
Mikabellas tröstbullar (eller glädjebullar)
ca 20 st
.
100 g smör
2½ dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
ca 1 liter mjöl
.
Fyllning:
3-4 dl ganska fast marsánkräm
.
Smält smöret och häll på mjölken. Värm till 37C
.
Blanda ut jästen degvätskan och tillsätt salt och socker. Blanda i mjölet till en ganska lös men hanterbar deg. Låt jäsa i 20 min.
.
Kavla ut degen ganska tunt. Skär ut rundlar med en diameter på ungefär 9 cm. Använd en liten tallrik eller en skål för att göra ringarna.
.
Lägg en klick i mitten på varje rundel och nyp ihop bullarna till små knyten. Lägg dem på plåtar med skarven neråt. Låt jäsa väl, ca 40 min.
.
Grädda i ugnen i 200 C, i ca 15 min
.
Pensal bullaran med smält smör och vänd dem i socker så fort de kommer ut ur ugnen. Ät dem helst nybakta och ljumna med ett stort glas mjölk. :)
.
Lycka till mina vänner. Hoppas dock att ni inte behöver göra "tröstbullar" utan "glädjebullar" istället. ;) Lovar att de är lika goda när man är glad som när man är ledsen.
.
Nu väntar filten och Sagan om ringen. Har säkert sett hela trilogin 8 gånger redan men vill alltid se den igen...Särskillt när jag känner mig lite off. Kanske gott att se folk som har det värre och jobbigare än vad man själv har det? Filmerna innehåller ju så mycket mörker, men alltid finns där ljus, och alltid finns det hopp. / Mikabella

4 kommentarer:

Jeanette sa...

Tråkigt att du känner dig ledsen, men det går över (har jag hört). Vad vill du jobba med? Det jag lärt mig under mina år av jobb är att det inte finns något bättre än att göra det man verkligen vill eller verkligen är intresserad av och även om det kräver lite jobb, utbildningar osv så är det verkligen värt det. :) Tappa inte hoppet (vad det nu än är som gjort dig ledsen) men det verkar som du alltid har solsken eller någon liten solstråle hos dig som du hittar och kan fokusera på. Fortsätt med det! :)

E sa...

Tack, dem orden behövde jag idag. Du är en solstråle.

Anonym sa...

Jag håller tummarna att allt ordnar sig!
Du får fokusera på allt fint och underbart i ditt liv så länge såsom Mr, vänner, familj, skönhet och sol!
Det vänder snart!

Du skulle inte vilja dela med dig av din getostpizzamed pinjenötter? Såg fantastiskt god ut!

Mikabella sa...

Pizxa recept kommer! Lovar!

Related Posts with Thumbnails