onsdag 12 augusti 2009

Gotland har det mesta...

,..men det finns ingenting som heter täckning på mobilen! Alltså...3 timmar med båt från fastlandet och mobiltelefoner och trådlöst internet är nästan obefintligt..Nästan lite läskigt. Utlämnad åt raukar, små russi och saffranspannkaka. :) Ja super skönt när man inte vill prata med någon och verkligen ha semester, men lite små jobbigt när man vill blogga... Underbara I-landsproblem! :) Tänk vad jobbigt för alla "stekarna" under v 29, d.s.k. "Stockholmsveckan" :)
.
Nu är jag iaf efter en vecka på Öland och en helg på Gotland tillbaka på svenska fastlandet och västkusten. Har varit en helt underbar semester med sol och strandväder i stort sätt varje dag. magen är brun som en litet pepparkaksdeg och hjärtat är fullt av sol! :)
.
Jag aldrig varit på Gotland innan och det var verkligen roligt att få åka dit. Rofullt, vackert, inspirerande och en känsla av utomland semester spred sig snabbt. Som höjdpunkt på vår resa stod Mikael och Madde bröllop i Eke kyrka. Sååå vackert. Jag grät, något jag har börjat med efter min egen vigsel, jag log och jag skrattade. Älskar verkligen bröllop. Alla är glada, alla vill vara glada och alla är i nuet. Att alla nära och kära samlas för att glädjas åt två människors val att dela glädje och sorg tillsammans är underbart.
.
.
Självklart blev det en hel del "turistande" på ön också. Raukar, stränder och ruiner av medeltidabebyggelser. Det enda vi misslyckandet på vår resa bestod i vårt försök till att se de små gotlandsrussen som går fria i stora flockar på mitten av ön. Vi såg bara skog...Massor av skog! :(
.





.






Om inte för naturen så måste jag säga att bara Visby gör ett besök till Gotland till ett måste. Jag är förälskad. Kan inte tro att jag fortfarande befann mig i Sverige. Visby var underbart. Som att komma till ett helt annat land, exotiskt. Alla fina gamla byggnader, ruinerna och alla de utsökta restaurangerna! Oj vad mycket god mat det fanns i Visby! Vår klara favorit var lilla Crêperi & Logi. Det kan under högsäsong och kvällar vara väldigt svårt att få bord, men vi hade tur! Här bjöds på nystekta crêps gjorde på bovete, gelettes, med olika "fyllningar". Kräftor, chevre, lammbiff, kyckling, utbudet gott och det var svårt att välja. :) Förutom god mat hade de en spännande lista med olika sorters fransk torr cider. Roligt att bli erbjuden ett gott och gediget alternativ till öl och vin! :)
.
Ett annat favoritställe är helt klart Djupvik och det helt underbart fina lilla hotellet Djupvik Hotell. Hmmm vad sägs om att hyra hela hotellet, 6 rum och restaurang, till kommande 30 år dagen? Hade varit en dröm. Tyvärr en ganska dyr dröm...
.
Själva Djupvik är ett vackert beläget, pluttelitet, samhälle precis vid strankanten. Runda, lena stenar slipad och formade av havet bildade den mysiga strandremsan. Det var en underbar kväll vid havet tillsammans med vänner. Vattnet var ljummet och solen sjönk sakta ner bakom Stora Karlsö. Grillning och värmen från elden. :) Hjärtat ler.

.
Jag är nöjd och glad efter en fin, spännande och innehållsrik semester tillsammans med Mr och mina syskon. Simon och Milan är så roliga att vara med och vi skrattar så mycket tillsammans. Nu är jag laddad med ny energi och jag skall börja min hemkomst med att köra igång med ett ganska hård träningsperiod tänkte jag.
.
Mjukstartade igår med 30 min powerwalk och har ridit dressyr i 60 min. Skall plussa på med en hel del armhävningar och situps senare idag och hålla järnkoll på matintaget :) Varför? Jo för att jag gillar att köra stenhårt 10 dagar för att sedan lägga mig på en mer "normal", och då lyxig, träningsnivå., Jag har varit allt för slapp med min träning och min kost under semestern (något jag iof tycker att man skall ha rätt att få vara!) men nu är jag sugen och taggad på att köra igång igen. Go, go, go! :)
.
Kramar på er mina vänner. Känns skönt att vara hemma och tillbaka hos er igen :) Hoppas att ni har saknat mig lite... / Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails