fredag 20 november 2009

Tema fredag, färgglatt...Pizzamys!

...Sol sol sol! SMHI skrämms med regn och blåst i eftermiddag, men vad spelar det för roll just nu? Ljus! Älskade älskade sol. Så skönt det är att få se dig...Om så bara för några timmar. :)



Färgglatt, gott och mysiga att laga tillsammans på fredagskvällen.

Inte nog med solen, det är fredag också. Så mysigt. Laga lite mat tillsammans, tända en brasa, dricka ett glas vin, kika lite på Idol och bara ha det bra. Tänkte med detta recept och bild slå två flugor i en smäll. Recept till fredagsmysmiddag och Tema Fredag. :) Jag älskar att bjuda över nära och kära på "baka din egen pizza-kväll". Alla får välja vad de vill ha på, barnen älskar att få lägga på fyllningen i roliga mönster och alla känner sig delaktiga i lagandet av måltiden. Man minglar runt, umgås, bakar lite pizza och skrattar. Jag brukar slica upp alla pizzor direkt på plåten så att man kan ta lite av varje sort.
Degen blir jätte god om den bearbetas väl och blir smakrik och krispig. Jag föredrar verkligen denna degen framför en med bakpulver. Honungen gör att jästen får en liten extra skjuts och ger degen en liten sötma.

Mikabellas färggladMysfredags-pizza
2 stora eller 4 små pizzor

2 dl ljummet vatten
2 msk mjölk
1/4 paket jäst
½ tsk salt, 1 tsk honumg
2 msk olivolja
5 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet och slå i mjölken. Blanda i de övriga ingredienserna och berabeta degen väl. Den skall bli smidigt och lite blank. Täck över degen och låt jäsa i sin bunke ca 40 min.

Dela degen i 4 eller 2 delar och kavla ute den tunt. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper så att du lätt kan föra över den till plåten där du sedan lägger på din fyllning. Tips är att baka ut en åt gången och göra den helt klar innan du kavlar ut nästa eftersom pizzorna får bakas i omgångar i ugnen. 

Tomatsås
Jag blandar lite efter känsla och smakar mig fram. Grunden är en burk krossade tomater och sen smaksätter jag den med följande:
4-8 droppar tabasco
1 msk tomatpure
chilipulver
svartpeppar
salt
1 nypa socker

Förslag på fyllning:
Självklart en god riven ost. Jag brukar nästan alltid ha även mozzarella- feta- och/eller grönmögelost.
Till pizzan på bilden har jag använt, förutom riven ost o tomatsås som grund, oliver, soltorkade tomater, paprika, babyspenat, parmaskinka, mozzarella

Börja med att breda ett lager tomatsås på den utbakade pizza degen, strö över den rivna osten lägg sedan på din fyllning. Toppa pizzan med mozzarellan/grönmögel/fetaosten och baka i ugn på 225C tills kanterna har fått en fin gyllenefärg. Skär pizzan i "slicear" och servera direkt från plåten. 




Glad fredag på er allihopa! Nu skall jag iväg till stallet för att rida i solen :) Ikväll kommer Mr's syster och jag måste planera lite middag...hmmmmmm...varför inte tacos? Hurra!/ Mikabella

10 kommentarer:

Marie sa...

Smarrigt värre :-) och en jätte fin bild. Japp fredagsmys ikväll. Yipee. Vi kikar också på idol, heja Tove säger vi. Min dotter "lilla" F är toklik henne, många tror att de är syskon, ha, ha. Jag och dotra ska i väg och kika på ridstövlar idag. Etta på julklappslistan. Ett "billigt" kalas på nätta 3000 kr. Puh, men kul att hon äääälskar sin hobby. Ha det gott i helgen. Kram.

Anonym sa...

Skall göra som du säger eller skriver så behöver man inte fundera på fredagskvällsmaten. Fina bilder som vanligt.

Lairama sa...

Jag säger bara: Mums!!!

Hedwig sa...

Tacl för fina bilder och ett mumsigt recept. Tror du jag blev ännu hungigare nu ?
Trevlig kväll.

Cecilia Artista sa...

Ditt pizzarecept verkar riktigt gott! Och pizzan ser betydligt godare och nyttigare ut än många som finns att få på restauranger! Färgglatt också!
Ha en skön fredagskväll med dina barn!

sinneskatten sa...

Den ser riktigt god ut!
Jag har varit i Borås idag på studie besök och då käka vi pizza , den var då rakt ingen höjdare....

cat sa...

Smaskens:)

Mona sa...

En nyttig pizza! Ser läckert ut.

Jah Hollis sa...

Onekligen en färg glad pizza. Säkert välsmakande med.

Diné Food - Mare Nostrum sa...

Det ser supergott ut! Mozzarella är alltid pricken över i:et på en hembakad pizza... Sist jag bloggade var det om likheter och olikheter för mozzarella och buffelmozzarella. Kika förbi om du är nyfiken! /Nathalie

Related Posts with Thumbnails