onsdag 17 mars 2010

Vintersport...nej tack...



Det har nästan varit ett träningspass att ta sig ut till brevlådan denna vintern.
Vintersport så att det räcker för mig. :)

...Jag har verkligen försökt. Jag åkte skidor med min man för några år sedan, men jag var mest rädd, orolig och stressad hela tiden...Mr älskar att åka skidor och han är riktigt riktigt duktig. Pga total avsaknad av skidåktning under barndommen har jag inte tidigare utsatts för dessa ruskigheter. Allt runt skidåktningen är ju hur mysigt som helst. Bastu, spa, afterski, vänner, god mat, gemenskap. Jag köper allt detta rakt av och åker gärna med till fjällen igen, bara jag slipper skidorna.. Eller...envis som jag är så kommer jag såklart ge mig på skidor igen om vi åker till fjällen, men jag kan inte lova att jag tycker det är fantastiskt denna gången heller. Det irriterar mig lite för jag ingen mes, jag är ganska tuff och ofta modig...

Jag gick på skidsola. Jag var jätte nervös. Inte för att ramla kanske, men jag tycker inte om att inte ha kontroll. Tycker inte om att vara nybörjare. Vill vara duktig direkt.

Skidläraren puffar iväg mig, -Se så, nu kommer ankarliften, hugg tag och upp i backen!
-Hur gör man då? Skidorna...Ahh...Va...Nej...Ok... Det var bara att hugga tag i liften, försöka hålla skidorna parallela och hoppas på det bästa. Väl uppe säger den klämkäcka skidläraren,
 -Jaha allihopa, nu åker jag o ställer mig därnere så kommer ni efteråt!
Jag har aldrig haft ett par slalomskidor underfötterna i hela mitt liv. Oroligt frågar jag (och inte utan anledning tycker jag) -Men hur bromsar man? Svänger? Skidläraren ler lite irriterat och säger -Jamen det vet du väl? Inte? Nähä. Äsh du förstå så fort du bara börjar åka nerför. 
Swich och hon är borta. Sjyst!? Inte!

Visst varnade jag henne att jag skulle åka över henne om hon inte flyttade sig...Dum som hon var blev hon överåkt. Haha...rätt åt henne. Det gick tillslut (mest pga av min underbart pedagogiska make) ganska bra att åka skidor. Jag var inte helt dålig, kanske rent av ganska duktig. Åkte de längsta backarna med Mr, svängde, åkte på små kullar, vågade släppa på ganska bra och visst lärde jag mig att bromsa. Skidor är helt ok...Det är de superläskiga liftarna som får mig att bli helt ointresserad av skidåkning. När man väl har tagit sig ner och är lycklig över att man inte dog, är det genast dags att börja oroa sig igen...Nerför ok, uppåt...FY!

Säkrare att stanna hemma framför brasan med ett gott vin och en god bok. Jag kan stå för all matlagning. Ut och åk mer er, maten står på bordet när ni kommer hem :)





4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR däremot vintersport (slalom), med allt vad det innebär. Även liftmomentet.Men jag tycker det där med att laga mat efter en dag i backen är jättejobbigt och otroligt stressande. Vi kanske skulle åka till fjälls tillsammans?! Jag åker gärna till fjälls med dig :-)
//Sonja68

Maria G sa...

Härliga bilder!
Jag skulle gärna åka till fjällen, bara jag slapp åka skidor nerför backarna. Det får bli längdskidåkning för min del i så fall. Men det har jag inte åkt sen jag var barn...
Ha en fortsatt bra dag!

Rantamor sa...

Kula bilder du lagt ut, och att promenera är ju en vintersport. Jättetrevlig text du hade om hur du lärde dig...eller inte åka slalom.
Gillade det där med en bok och ett glas vin...och att stå för maten. Alldeles min stil...

Ha d gott.

mimmi sa...

Jag håller med .. vi har tränat mycket i vinter när vi har gått ut och försökt att ta oss igenom all snö :)

Related Posts with Thumbnails