tisdag 16 mars 2010

MacroLovers, bröd...



Självklart bjuder jag på receptet. :)

Mikabellas musli och morotrutor.
ca 10-15 brödbullar

25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk honung
½ msk salt
2 msk olivolja
1 msk mörk sirap eller farinsocker
ca 10 dl mjöl, exempelvis 5 dl fint vetemjöl och 50dl rågmjöl
1 dl valfri musli (gärna med torkad frukt i)
1 dl rivet äpple
1dl riven morot
Smula ner jästen i en bunke och slå över vattnet. Lägg i honung och salt. Rör om. Häll (vid torrjäst använd lite varmare vatten och rör ut det och tillsätt tillsammans med mjölet) Slå i olivoljan, sirapen, morot, äpple och mjölet. var lite försiktig med mjölet. Degen får inte bli för kompakt. Arbeta ihop ingrediensera till en rätt lös deg. Låt jäsa övertäckt i sin bunke i ca 2 timmar.

Värm ugnen till 225C

Häll ut degen på mjölat bakbord. Knåda den inte utan platta bara till degjoket lite försiktigt med mjölad hand. Forma till en lång limpa och skär degen i ca 10-15 trekantiga bitar. Lägg bullarana på mjölad plåt och grädda dírekt i ca 20 min.


Kram på er alla mina fina macro och bloggföljarvänner.
Nu skall jag gå på matjakt. Inte helt spännande att öppna kylskåpet, eller fryssen för den delen, idag...3 rödbetor, ½ sötpotatis, 4 morötter, 4(!) paket bacon...Hmmmm....Gäller att vara en god matkreatör för att få ihop något spännande av det...Oh glömde jag att nämna att jag inte har någon ost, något mjölk eller grädde....Kanske 1 ägg.... :) Lovar att meddela vad kvällmaten bestod av senare...



10 kommentarer:

Maria sa...

Låter supergott med musli och morotsrutor!
Lycka till med middagen skall själv försöka komponera ihop nåt för magen kurrar rejält nu av allt gott jag sett:)

Birgitta sa...

Tack för receptet! Ser verkligen gott ut! Hoppas du fick till nåt' gott till middag :)
Snygga färglada bilder!

anki sa...

vackra bilder på vackert bröd,, :-) toppen att du la ut receptet...

hoppas du fick nått gott att äta till slut :)

ha en fin kväll

foto CHIP sa...

Mums så himla gott ditt bröd ser ut :)

Anonym sa...

I morgon skall jag inhandla allt som behövs, så att jag kan baka ditt bröd. Det ser jätte gott ut.

Monkan sa...

Ser gott ut, minus russin... Morot ska jag nog slänga i mitt bröd nästa gång, det var länge sen.

Snygga bilder.

Jenny sa...

Det där såg riktigt smarrigt ut!
Känner doften ända hit...(:

Snygga bilder, verkligen!

Jenny

Nettan sa...

Härliga bilder med otroligt härliga färger.
Får man kanske prova sen någon gång.

Birgitta sa...

Hej!
Skulle bara säga att jag har bakat idag efter ditt recept här ;) Bild finns på länken nedanför.Dom blev ju inte lika snygga som dina, men goda blev dom i alla fall ;)

Anonym sa...

Riktigt snygga bilder!

Related Posts with Thumbnails