lördag 11 juli 2009

Nybakt bröd...

...till frukost är ju inte en helt fel början på dagen :) Små vridna lantbröd med rågmjöl. Skulle enligt receptet egentligen innehålla rågsikt och bakas ut till en enda stor brödlimpa, men jag ersatte rågsikt mot vetemjöl och valde att baka ut degen till små vridna bröd istället. Lättare att frysa och tina. Äter ju inte så mycket bröd, så en stor limpa bli aldrig uppäten i vårt hus. :) Brödet är gjort på en surdeg som bas. Surdegen rörde jag snabbt ihop igår på eftermiddagen.
.
.
Mikabellas små vridna lantbröd.
.
Dag 1
Surdeg
25 g jäst
2 dl vatten
3 dl rågmjöl
1 dl rumsvarm filmjölk
.
Rör ihop ingredienserna i en bunke (inte en för liten bunke, degen gillar att ha lite luft runt sig). Täck bunken med plastfolie. Låt en liten springa vara öppen. Ställ i rumstemperatur till dagen efter.
.
Dag 2
7 dl vatten
10-12 dl vetemjöl
1 msk salt
2 msk olivolja
.
Rör ut surdegen med vattnet. Tillsätt salt, olivolja och mjöl och arbeta samman till en deg. Den är klar när den börjar bli slät och släpper från bunkens kanter. Täck med handduk och låt jäsa i ca 30 min.
.
Häll upp degen på lätt mjöl bord och forma degen till en avlång jämntjock limpa. Dela limpan på hälften, sen varje halva i två och sedan varje bit 3 bitar. Snurra varje deg bit ett halvt varv och placera dem på smorda eller bakpappers klädda plåtar. Låt jäsa 20 min. Värm ugnen till 250 grader. (varmluft om du vill baka båda plåtarna samtidigt.) Självklart kan du göra en stor limpa eller två mindre om du foredrar det! Även den kan vridas, eller så gör du en slät limpa genom att gnåda och forma degen.
.
Sätt in plåtarna och sänk genast värmen till 200 grader. Grädda brödet ca 20-30 min beroende på storlek. Gör du en stor limpa så grädda i ca 1 timme.
.
Låt bröden svalna på plåt. Första dagen har de små bröden en hård knaprig skorpa, dagen efter är de fortfarande goda, men lite segare. Jag fryser alltid in alla bröd nybakta och tinar efter behov. Lycka till med baket :)
.
Nu skall jag faktiskt spela lite Sims :) Har fått sådan elänig nackspärr och kan inte rida :( Ush. Är verkligen jätte jobbigt...Nackspärren alltså...oki ratt inte kunna rida är ganska tråkigt det oxå...eller rättare sagt...JÄTTEtråkigt...Ville ju rida ju... :( Mr är på STCC (biltävlingar) och det är lite småtråkigt väder ute. Buhu...stackars stackars mig ;) Får trösta mig med en nektarin och lite datorspel :)
.
Ikväll blir det pizza och mys med bästa vännerna. Älskar ni inte oxå semestertider!? Det gör jag! Allt är så enkelt, folk bli spontana, glada och avslppnade. Inget behöver planeras 2 veckor i förväg och korv med bröd funkar utmärkt som lördagsmiddag :)
.
Massor av kramar! / Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails