onsdag 8 juli 2009

Dansbandskväll och ras mot fetma!...









.
...Ikväll är det dansbandskväll! javisst. Dollies ska spela och tv ska filma. Läskigt? JA!
.
Det är restaurangen där jag jobbar som tillsammans med Gekås och filmbolaget Strix annordnar denna dansanta kväll. Ni kanske inte vet, men Strix spelar för tillfället in en typ "dokusåpareality"-serie om Gekås. De följer anställda i deras vardag, men även människor som från olika platser och städer i Sverige, och Norden, valt att styra sin kos mot Ullared och för att där shoppa på Skandinaviens största varuhus, Gekås.
.
Så ikväll är det alltså dansbandskväll med live-inspelning. Ush...jag vill faktiskt inte alls vara med på tv. Skall försöka springa förbi kamerorna så snabbt som möjligt och inte le en enda gång...Hmmm fast ler jag inte o ser sur ut så tycker tv-teamet att det verkar jätte intressant och kommer säkert rusande efter mig för att fråga vad som är på tok...Oj oj oj....Hur skall man egentligen bete sig? Får klura lite på det...
.
Är nog andra som är mer villiga att ställa upp på att bli filmade tror jag. Ullared drar till sig lustiga människor såsom en lampa på kvällen drar till sig insekter. Missförstå mig inte. Lång ifrån alla är lustiga, de flesta är väldigt trevliga och "normala, men det finns original..Det vill jag lova! Man undrar ibland varifrån de har krupit fram. Kläder som inte är från detta årtionde, neon färger, midjeväskor, klädmatchning från helvetet och frisyrer som hade gjort Dolly Parton avundsjuk. Underbart.
.
.
Fula kläder upprör mig ju inte direkt så jag bli ledsen, däremot så börjar jag verkligen få ont i hjärtat av den påtagliga ökningen av fetma..Folk börjar verkligen bli feta...Jag pratar inte om några kilon extra, jag pratar om människor som bär runt på 3 mig i extra vikt (dvs 3x50 kg). Förr såg man aldrig eller iaf väldigt sällan, så stora personer. Nu ser jag dem dagligen. Hela familjer som väger 50-60 kilo för mycket (till och med barnen). Kan inte hjälpa att jag blir lite ledsen. Vad svårt det måste vara, stackars stackars barn! Barn kan ju inte själva välja sina matvanor. Det är ju "tvingade" till att följa och dela sina föräldrars matvanor.
.

.
De har sedan tidig ålder lärt sig att läsk är full normal att dricka 7 dagar i veckan och till alla måltider, pommes serveras till allt och 50 kr är ingen konstig summa att spendera på en påse godis mitt i veckan. Det är för lätt för dagens barn och unga att köpa godis, läsk och skräpmat. Föräldrarna är stressade, hinner inte, vill inte laga mat.
.
-Här har du en 100-lapp, gå ner på stan och köp mat.
.
För det först...Om jag hade fått en så stor peng när jag var tolv hade jag varit totalt överväldigad och glad. Många av dagens barn verkar inte alls ha samma uppfattning och förståelse för värdet av pengar som "vi" hade. Tänk, 100 kr mitt i veckan! Jag hade varit i extas. För det andra, vad köper en 12 åring för mat när han/hon får fria händer? En nyttig sallad? En välkomponerad måltid med alla näringsämnen som behövs när man växer? Nej inte direkt...Valt blir ju såklart det enkla och lätttillgänliga, pizza eller hamburgare.
.
Åhhh jag bli tokig...Vilka j******s idoter till vuxna det finns. Vad gick så fel? Har vi amerikaniserats? Glömt hur man lagar vanlig ordentlig husmanskost? Har vi blivit för lata för att bry oss om motion och hälsa?
.
Onyttig mat är ju sååå lätt att få tag på. Nyttig mat däremot är ju nästan omöjlig. Beställer man en vanlig sallad på en restaurang nu för tiden så får man 4 skivor rostat bröd till, fet dressing och nävar med ost på. Vad är felet med grönsallad, grovt bröd och broccoli?
.
.
Ja jag äter oxå onyttig ibland och är inte livrädd för lite socker och kolhydrater. Man får lov att äta allt, men om det börjar bli jobbigt att få på sig byxorna, massor av hål i tänderna och när bilden i spegeln inte alls ser ut som du önskar kanske man skall börja tänka lite...Man ska njuta av mat, man skall unna sig att "fjöla" ibland. Chips, godis, lite läsk, JA, men inte som "vardagsmat". Förlåt om jag låter lite hetsig och arg. jag bli bara så ledsen. Man får inte göra så mot sina barn. Jag tycker faktiskt att det är, om inte iaf på gränsen till, misskötsel.
.
Nu ska jag gå en liten sväng och inspektera min fina början till trädgård :) Andas och lugna ner mig ;) Här är så fint så fint. Ler när jag tänker på det. Jag är en lyckligt lottad människa. Kramar på er och håll tummarana för att mitt nylle skall undslippa de svepande kamerorna / Mikabella

1 kommentar:

Bibban sa...

Heje javisst är det bar att samla på sig lite fjäskpoäng himla bra faktiskt...och du jag håller tummarna för dig. Ett jättera inlägg, tänkvärt.
Kram

Related Posts with Thumbnails