onsdag 15 april 2009

Tillbaka till vardagen...


Ja då var det vardag igen. Var iof redan igår, men jag hängde liksom kvar i påskdimman. Övermätt, glad och avslappnad. Är förundrad över mängderna mat man faktiskt kan få i sig...Pust...Får bli en "lugn" vecka nu...Eller nej vänta, ska ju ut och roa mig med en hel liga tjejer på fredag. :)

Jaha påsken då. För mig handlar påsken om mat! Massor av mat. Man borde kanske tänka lite mer på det riktiga syftet med påsken, Jesus död och uppståndelse, men jag har lätt för att glömma det när skinksteken skall in i ugnen, potatisen skalas och vännerna ringer på dörren.

Jag fullkommligt ÄLSKAR att ha gäster, njuter när huset är fullt av människor, barn som skrattar, hundar som hoppas på att mat skall tappas på golvet och stora fat med mat. Är verkligen en förmån och en stor lycka att ha många goda vänner. Att få skämma bort dem, att få dem att skratta och att se dem förnöjt slå sig ner med ett glas vin, mätta och glada.

Något som verkligen går hem på stora middagar är skinkstek. Ljuvligt gott och så enkelt. Jag sätter in den på förmiddagen på 125 grader för att sedan "glömma bort" den i 2-3 timmar. Saftigt, mört och så gott!

Bästa efterrätten då? Drottningäpplen med vaniljglass!

Drottningäpplen/ 4pers

Ugn 200C, varmluft 175C

4st Smördegsplattor
2 Röda, svenska, äpplen

Mandelmassa
Hasselnötter
1 msk Limesaft
Kanel, kardemumma, vaniljsocker, socker (testa olika sorter tex farinsocker för att få variation)

Kavla ut smördegsplattorna så att en äppelhalva får plats och kan "bakas" in. Skala och kärna ur äpplena som delas på mitten så att du får två halvor.

Blanda ihop mandelmassan med de andra igrediensera och lägg en matskedsstor "klick" på mitten av smördegsplattan. Placera äppelhalva över och vik ihop knytet.

Ställ in i ugnen i en smörd ungsfast form och baka tills smördegen fått en fin gyllene färg.

Dela knytena på hälften och servera med vaniljglass och ett litet glas söt Sherry. :)


Kramar på er vänner. Nu ska jag vara duktig och fördriva tiden med att städa lite...Åh vad roligt... ;)

Ut med er och njut av solen, le mot människor du möter och var glad för att du är just du!/ Mikabella

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails