måndag 16 maj 2011

"Lite(n) på höften"-bröd...



Syndigt gott...Nybakt, fortfarande rykande hett, bröd med MASSOR av smör och en gnutta flingsalt...


... ja vad gör man när liten Valentin bestämmer sig för att inte sova när man har tänk baka? Jo man sätter honom i BabyBjörnen och , försöker, baka i alla fall. Det blir lite(n) på höften. Kanske inte blev knådat som det skulle...Jäste lite längre än vad som var tänkt, men men det blev ett "lite slarv"- bröd helt enkelt. Resultatet? Jodå inte alls dåligt. Kanske inte så vackert, kanske inte så lyxigt, men ett bra ljust vardagsbröd med ett rustikt utseende. Om man vill kan man med fördel blanda i färska örter i dagen och forma till brödbullar istället.

Mikabella, och Valentins, "Lite(n) på höften-bröd.

ca 5 dl ljummet vatten
25 g torrjäst
1msk olivolja
1 msk honung
1/2 msk salt
1 liter vetemjöl

Rör samman alla ingredienserna och låt degen bli slät. Täck med handduk och låt jäsa i ca 40 min. Skälp upp degen på mjölta bakbord och snurra den till en ring eller forma till en limpa. Pensam med olivolja och strö över flingsalt. Låt jäsa ytterligare 30 min under duk. Grädda i ugnen på 225C i ca 40 min.

Kramar på er mina vänner. Nu skall jag springa in i duschen. Pappa har tagit med lillen på en liten ärenderunda och jag är ensam hemma! Känns lite konstigt, men kan  inte förneka att en varm lång och ostörd dusch skall bli riktigt skönt. Kanske man skulle lyxa till det med att sminka sig riktigt noggrant, måla naglarna och locka håret också?




1 kommentar:

Anonym sa...

Duktiga tjej, du fixar allt.
Snart får du hjälp av små händer när du skall knåda degen.

Related Posts with Thumbnails