onsdag 23 mars 2011

Stylad mat...


 Matstyling

...Huset är fullt av aktivitet. Målare har varit här i två dagar och åtgärdat sprickor som blivit i taket efter att huset satt sig. Väldigt skönt att åter så fina, sprickfria tak, men dammet...Allt detta vita finkorniga spackeldamm...Man kan blir tokig. Dammsuger, väntar 10 minuter och vips...Dammet är tillbaka! Ja ja..Det blir nog bra. Min underbara man har ordnat så att det faktiskt skall komma hit en städerska som hjälper mig med allt damm. Underbart! Är inte så roligt att krypa runt på knä och torka lister med den tjocka magen som tar emot hela tiden. 

Min fina, rara vän matskribenten/ stylisten Lisa har också huserat här hos mig hela dagen. Hon har tillsammans med en fotograf stylat och fotat ett reportage för en mattidning. Reportaget är tänkt till nästa vinter och här bjuds på diverse läckerheter. Limedoftande brownies, varma chokladdrycker och härliga bullar fyllda med apelsinmandelmassa. Mmmmm....

Man tror kanske inte att ett matrepotage skall ta sådan tid, att lådvis med rekvisita krävs och en tålmodig och väldigt nogrann fotograf är ett måste. 5 bilder kan ta en halv dag att åstadkomma. Tänk på det nästa gång du bläddrar igenom en mattidning. Det ligger kärlek, tålamod och noga uttänka planer bakom varje bild. Äkta kärlek till mat! Är roligt att få vara med såhär bakom kuliserna. Full fart, mat överallt och snygga  stileben noga placerade och utförda. Sen är det bästa att man alltid får lite belöning i form av god mat när fotograferingen är över. 

Nu skall jag svida om till "vinter-snygg-mys-med-tjejerna-i-orangeriet-kläder" Man får nämligen ställa upp inte bara med huset som fotostudio utan även sig själv som fotomodell när lilla Lisa är i farten. :)

Kram på er!


3 kommentarer:

Rantamor sa...

Oj det där såg spännande ut..
Funderade på dom första bilderna att vad i hela friden ni håller på med.
Men nu ska jag tänka efter nästa gång jag läser en tidning med fotoreportage.
Tur du får hjälp med städning...måste ju vara rädd om lilla magen.

Tjingeling.

Lisa sa...

TACK fina Mikaela för igår!!! Kul att se lite bakom-kulisser-bilder på hur det ser ut när man är i farten. Och som du märkte så kan det till och med ta ääääännu längre tid än en halvdag :-) Hittade du godsakerna i frysen?

Tomas sa...

Ja Lisa, jag hittade dom! mm.. ;-)

Related Posts with Thumbnails