onsdag 5 maj 2010

citron

Ja.. citroner är vackra.
Vet ni att det tar två år för dem att mogna?
I år så ska vi skörda den ni ser på Bellas foto.
Nu, just nu njuter vi av de ny utslagna bommorna som får humlorna att somna, bin att bli yra och oss att riskera bli rivna av trädets vassa taggar.
Citroner finns lika många sorter av som äpple träd...nästan.
Vårt ger goda, faktiskt, söta frukter och har en underbart silvrigt ådrad stam.
Vårt är 10 ljuvliga år gammalt.
Andra är bara avlade för att bära flaschiga frukter och stora blad.
Så välj noga om ni ska satsta på citron.
De mår bra av en liten minus kyss på hösten sen måste de övervintra i
8-10 plus grader med mycket ljus.
Då får de inte de avskyvärda sköldlössen och ger frukt, om det nu är det man vill, som vi.

Igår fick jag pyssla med vår Bella, som skulle på middag...
Sen hon var liten flicka har vi haft våra innerligaste stunder med varandra då jag "pysslat" med henne, först med håret, sen,
vid 15 års ålder, la vi till smink.
Igår var hon så vacker att jag bara böjde mtt huvud och tänkte,
det är mitt barn, mitt barn. Lika smart som vacker.
Och mat, det kan hon laga!
Maman

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint du skriver MAMA B. Har du lite fröer till mig av växten bild 17. KRAM

Related Posts with Thumbnails