torsdag 24 februari 2011

Varför krångla till det?...




Sockerkaka. Smaksatt med endast vanilj. Gott. Enkelt. En klassiker man sällan gör. 

Idag har jag fjäskat lite för Mr. Tyckte han behövde en sockerkaka. Sen var jag ju tvungen att låta min skatt få arbeta lite. Är en ren fröjd att se min nya fina, creamfärgade Kitchen Aid som står på bänken i köket. Den gör mig glad och väldigt sugen på att baka.

Sockerkaka
75 gram smör
2 ägg
1 dl mjölk eller grädde
2 dl socker
 2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Gör så här:

Smörj och bröda en form på ca 2 liter. 
Vispa socker och ägg pösigt. Smält smöret och rör ner mjölken i smöret.
Blanda vetemjöl, vanilj och bakpulver noga i en skål.
Rör samman ägg- och sockerblandningen med smör- och mjölkblandningen.
Tillsätt torrvarorna och rör slätt.
Bred ut smeten jämnt i formen och grädda i 200 grader cirka 30- 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.
Stjälp upp och låt kakan svalna på galler.


Nu skall jag fortsätta redigera bilder. Har inte så många kvar nu. :) Hoppas att ni alla får en mysig kväll. Själv har jag precis ätit en STOR skål med frukt. Såååå gott. Saftig melon, små krispiga vindruvor och lätt grönaktig banan. Skulle kunna äta upp alla frukt på fruktavdelningen på Ica tror jag...Hmmm....Craving?

Kramar på er!


2 kommentarer:

emmi sa...

åååh den är så fin i den färgen! längtar tills jag delar ett hem med min man och kan spontanbaka i en likadan raring!

Anne sa...

En limegrön Stelton och en creamfärgad Kitchen Aid... Bara känslan av att äga dem är en ljuspunkt i tillvaron..;-)
På min bänk i mitt kök tronar en röd Aid och vid min bryggare står det en röd Stelton... Bara den känslan gör mig helt röd inuti..=)

Härliga bilder du tar, önskar att jag var i närheten av att kunna leverera som du gör.

Anne

Related Posts with Thumbnails