tisdag 8 februari 2011

Kärlekskaka...


Tid för fika?

Idag är det dax för första mötet med vår föräldragrupp. Känns spännande och roligt att få träffa andra par som befinner sig i samma tid, längtan och förändring som vi. Jag fick uppdraget att stå för fika på detta första möte, och vad göra annat än en kärleksmums kaka med rosa strössel? :) Det är ju kärlek, hoppas jag, som fått oss alla till att ses ikväll.

Tänk att vi skall bli föräldrar. Känns overkligt, pirrigt och helt underbart. Allt kommer kastas om, allt kommer bli nytt. Kaos, glädje, tårar, upp och nedvänd vardag, ofattbara känslor. En liten männsika skall bo hos oss, leva hos oss, växa, lära, utvecklas. Vilken resa det kommer bli. Man vet inte riktigt vad man skall förvänta sig. Är för stort för att riktigt förstå. Men det känns bra. Det känns bra långt, djup och innerligt i hjärtat. Min och Mr kärlek är så stark, utgör en så stark grogrund. Vi har kärlek så det räcker och bli över till att överösa vårt lilla barn med. Männsikor i vår omgivning glädjer sig så åt den kommande tillökningen. Jag känner mig stöttad, älskad och redo. Nu skall jag snart bli en mama. 10 veckor kvar...och jag ser inte längre mina tår när jag tittar ner.

Kärleksmums kaka.
Man kan göra kakan på klassiskt vis i en långpanna, toppa den med kokos och skära den i fyrkanter, men jag valde här att göra den i en spännform och istället använda 80% choklad i glasyren och toppa med rosa strössel. Mintessance, kaffe eller fint, fint hackade hasselnötter är också väldigt goda saker att ha i glasyren.

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr:
75 g smör
100 g mörk choklad
2 tsk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker

Garnering:
Strössel, hasselnötter eller kokos.

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ner smöret och mjölken.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och rör ner det i äggsmeten.
Häll smeten i en smörad och brödad spännform (alt. bred ut i bakpappersklädd långpanna ca 30x40 cm)
Grädda i ugnen på 200 C, ca 25 minuter. stick med provsticka för att se att mitten av kakan inte är för kladdig. (Tid för kaka på plåt ca 15 min.)
Låt kakan svalna.
(Om du gjort kakan på plåt kan du stjälpa upp den på ett sockerbestrött bakplåtspapper och dra av bakplåtspappret. Pensla pappret med lite kallt vatten om kakan inte vill släppa.)

Glasyr:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser. Bred glasyren över den kalla kakan. Strö över strössel.
(Kakan på plåt skärs nu i fyrkanter.)

Lycka till i köket.

Önskar er alla en riktigt bra dag. Här i Halland lyser solen, all snö är så gott som borta och jag får faktiskt lite vårkänslor!

Kramar och kärleksmums till er alla!



1 kommentar:

E sa...

du är för underbar! lycka till med allt nu. love!

Related Posts with Thumbnails