torsdag 30 september 2010

Varmt rinnande vatten...

Tystnad
Ljus
Närvaro
Närvaro av dem som bor och lever här. Fast jag är ensam.
Jag sover gott, knäppningnarna i huset efter värmen från höstsolen, låter vänliga och som om huset sträcker sina muskler och pustar ut. Nu vilar vi. Det känns som om huset vakar med ena ögat på lur över mig.
Trygg.

Bellas föräldras tillvaro är ruckad ur sina bekväma cirklar. Bra det.
Att bestämma sig för att riva ett halvt liv för att ge plats för en ny tid skulle varit så mycket svårare utan verkligt, verkligt vuxna barn som står bredvid och gör vågen.
Braaaa!!! Ja!!! snyggt vackert!!!

Men att leva utan badrum..med klosett..att det är så svårt?

Bellas pappa Na har gjort vårt improviserade hem trivsamt. Rinnade varmt vatten.. det ni! Tänk på det nästa gång ni vinglar upp på morgonen trötta och griniga.
Ännu en sak att tacka för. Rinnande varmt vatten.

Idag har jag stått i det vänligt knäppande huset jag får låna och njutit av varmt rinnande vatten.
Mitt improviserande hem har varmt vatten...upphällt i balja.

Att hålla sig ren och fräsch har aldrig varit så i fokus, kanske just för man måste planera det så mycket.
Så nu i dessa lånade dagar, njuter jag av Bellas vackra hem, av det stora varma badrummet, den stora badhanduken, av att få stå i husets vänliga tystnad, dess fantastiska ljus och veta att samme man som ritat och planerat detta hus och hem tillsammans med sin  hustru,  ritat huset som nu byggs åt Na och mig. Det kommer knäppa på samma vänliga sätt.
Mama Bitte

1 kommentar:

Pennelina sa...

Bor man i gamla hus blir man ofta varse om vardagslyx som rinnande vatten och toalett inomhus ;-)

Fint skrivet!

Kramar från mig :-D

Related Posts with Thumbnails