onsdag 8 september 2010

Huskoncept

Så här brukar inte bilderna se ut på bloggen! Jag tänkte att eftersom Mikabella har väldigt många järn i elden just nu så skriver jag ett inlägg istället.

Mitt andra jobb, som samtidigt är min stora hobby, är att formge hus. Det ni ser på bilden är ett snabbutkast på ett projekt som jag håller på med just nu. Det är ett av en serie på sju hus som kommer byggas i vår stad. Utmaningen i just detta projekt är att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt med en enkel konstruktion, men ändå få till en finess som tilltalar och höjer arkitekturen från de traditionella. Jag har helt enkelt utgått från en 2plans rektangulär konstruktion som jag har "skurit" ett snitt i. I snittet består panelen av cederträ, övriga huset har slät stående granpanel som målas med en matt falu svartfärg. Snittet är skuret i väst-läge för att få in mycket ljus i byggnaden. Men det gör också att ingen från gatan har insyn genom de stora fönsterpartierna.  Det är genomgående i min arkitektur att formge åt de som bor i huset, snarare än åt folket som går förbi på gatan.
De båda träslagen går igen i form av panel och spalje på carporten.

Nä, nu ska jag inte trötta ut er med mer fyrkantig text.. 

/Mr

6 kommentarer:

Mikabella sa...

Allt annat än fyrkantigt! Tillför något till bloggen tycker jag! Eller hur!?

Anonym sa...

Ett hus i min smak :-) Superhärligt! Jag gillar kvadrater, rektanglar, trianglar, cirklar, romber osv. Hemma hos oss återfinns många fyrkanter, men själv är jag allt annat än fyrkantig =D Men jag får ett inre lugn av bestämda, avgränsande former. Allt för mycket snirklar och krusiduller och lull-lull gör mig orolig. /Sonja

Anonym sa...

Mycket snyggt och stilrent. Verkligen ett boende för folk som inte vill ha det vanliga /Per

Anonym sa...

Jag är så glad över det du gjort och gör åt mig!!!!

Anonym sa...

Design; Don tomaso! det var intressant med texten till bygget. Blir superb. fortsätt skissa!
/jonathan

E sa...

Wow, häftigt! Ni är ett härligt kreativt par. Ser fram emot mer inlägg.

Related Posts with Thumbnails