torsdag 10 december 2009

Glöggmingel med snittar...

Julstämning sprider sig i huset, Spotify spelar min favorit julmusik, glöggen doftar ljuvligt och vänner fyller vardagsrummet. Som ni redan har förstått, vet, så älskar jag att bjuda hem mina vänner på vin, mingel och mys. Jag älskar när huset fylls av glada skratt och underbara människor. Jag bjuder på enkla snittar och olika sorters glögg. Vinet tar man själv ur baginboxen och öl finns det i vinkylen. Folk får ta vad de vill ha. Mjölk, julmust, saft. Ta det du hittar som faller dig i smaken :)

Jag vill idag dela med mig av 3 favorit snittar till glöggen. Enkla att göra och gott till många olika drycker. Alla faten var tomma efter kvällen och då hade jag inte snålat med antalet. :) En fulträff med andra ord.



Bacon & äpplemix på vörtbröd




1 paket bacon
1 syrligt äpple (gärna svenskt)
rosmarin (färsk eller torkad)
½ dl creamfraich
peppar




Skiva bacon och äpple i små bitar. Börja med att steka baconen och tillsätt ganska snart äppelbitarna. Krydda med rosmarin och peppar. Låt äpplena bli gyllene. Låt svalna. Bred ett tunt lager cream fraiche på rektangulära bitar vörtbröd och placera sen 1 tsk av mixen på varje bit.



Mini köttbullar med smak av jul.

1 paket nötfärs
1 msk cream fraiche

spiskummin
kardemumma
kanel
salt & peppar
torkade aprikoser

Rör samman alla ingredienserna. Krydda efter smak. Ca 1 tsk av varje tycker jag blir lagom. Det skall vara en ganska tydlig smak av kryddorna tycker jag. Forma till lite mindre köttbullar och stek i smör. Trä en bit torkad aprikos på en tandpetare och sedan en köttbulle.



Briefyllda dadlar

1 bit god vällagrad brieost ( går utmärkt att använda getost om man vill )
Stora dadlar

Kärna ur alla dadlarna och dela dem på längden. Lägg en bit brieost i dadeln, vik ihop och placera en tandpetare igenom.

God, smakfull och glad jul på er allihopa. Hoppas jag kan inspirera till glöggbjudning i goda vänners sällskap, familjemys eller varför inte lära känna grannarna lite bättre? Julen är värmen, umgängets och vänskapens högtid! / Mikabella

2 kommentarer:

Pim sa...

Fina du! jag hade jätte gärna velat att du fotade mig och Daniel, OM han går med på det han e lite tråkig när de gäller sånt :) ha ha.

Hade vart en fin present till mig själv.
pris? Kram!

Jeanette sa...

Smaskigt det såg ut! Kände nästan dofterna av detta enda hem till mig! Ska testa ditt första och andra recept! :)

Related Posts with Thumbnails