tisdag 18 januari 2011

Solen?!...





...Var är du? Jag saknar dig!

Vintertid

Är inte helt lätt att ta sig över isbeklädda parkeringar, glashala trottoarer och livsfarliga trappor när man är rund som en boll. Balansen är inte riktigt vad de var innan. Tyngdkraften arbetar emot mig och det är svårare att parera halkande föttter. Stel som en pinne hasar jagmig fram. Försiktigt, ängsligt. Vill inte ramla, vill inte hamna i spagat.

Är vi inte väldigt väldigt trötta på detta nu. Det värsta tycker jag är att det bara är januari... Det är inte slut än. Hade detta varit mars hade man ju vetat att kung Bore snart skulle tvingas att släappa sitt grepp. Nu känns det som om han bara leker med oss. Lockar på solen för attsedan straffa med iskyla, slask och is. Dimman ligger tät och tryckande. Dagen gryr aldrig riktigt. Gå upp, vakna, skaka av sig sömnen är en utmaning. Han prövar oss den käre vinterkungen. Hoppas att Fru Vår kommer vara oss mildare, att hon kommer kämpa för sin rätt till utrymme och tid i år. Att hon med list och värme smällter Bore hjärta och låter oss alla börja leva igen. För just nu lever vi inte riktigt... Vi går på sparlåga...

Skickar er alla en stro varm mammakram och hoppas att ni finner en ljusglimt i er vardag. min är alla glada tonåringar på skolan, att sågspånet doftar så gott i slöjdsalen där jag denna vecka huserar och att min underbare make skämmer bort mig med blommor en helt vanlig måndag! (...om jag grät när jag fick dem?...Klart jag gjorde!)

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Det som gjort mig mest på min vakt hittills denna vinter är just alla isbelagda trottoarer och gator och gångar. Än så länga har armar och ben klarat sig intakta och regn och plusgrader har fått nästan all snö att försvinna i Malmö. Jag saknar den inte.
Fina trissbilder, för övrigt. :-)

Related Posts with Thumbnails