lördag 1 januari 2011

Gott nytt år!...



Nyårsdukning 2010

...Kan inte önska annat av nyårsafton än vad vi fick igår. Ett underbart trevligt slut på 2010 och en strålande start på 2011. All mat blev precis så bra som jag ville, vinerna passade (enligt mina gäster och man) utmärkt till maten och jag var verkligen nöjd med dukningen. Blev tyvärr inga kort på maten. Fullt upp i köket och inga rena händer så glömde jag bort kameran och satte den åt sidan. Lite tråkigt. Menyn bestående av 5-rätter, var i alla fall som följande, mellan rätterna serverades en liten granité, en liten syrlig sorbet, på lime och citron för att rensa och pigga upp smaklökarna. Verkligen lätt att göra själv och något jag verkligen tycker sätter en liten guldkant på middagen.

Klassisk löjromscocktail serverad med gräddfil och rödlök.

Carpaccio på oxfilé toppad med ruccola, parmesanost, capris och olivolja.

Vitlök och persiljegratinerade havskräftor i sällskap med liten västerbottenostpaj och aioli med rostad vitlök.

Rosastekt hjortrack serverad jämte rotfruktsgratäng, parmalindad sparris och en rödvinsreducion smaksatt med choklad. 

Cream Brulé med smak av vanilj. Frisk citrussallad toppad med muskavadosyrup och svalkande clementinsorbet.

Slavade med glädje i köket under två dagar och jag måste verkligen säga att det var väl värt mödan. Älskar verkligen att få skämma bort människor i min närhet med god mat! Se hur de nöjt tuggar, ler, smakar. Underbart!

Jag utgår ofta från recept och struntar sedan fullständigt att följa dem. Jag blandar frisk och glatt efter eget huvud, egna idéer och fanatsier. Man vet aldrig riktigt hur det blir, men oftast lyckas jag faktiskt riktigt bra.  :) Man får inte fega! Testa, testa, testa! Min matlagning kan säkert verka lite vild och ofokucerad ibland, men det är så jag älskar att arbeta. Följ hjärtat och följ din näsa och dina smaklökar. Det är ju bara att börja om på nytt om det inte skulle bli så bra.




Jag älskar att duka och dekorera mitt bord när jag har middagsbjudningar! 
Låga zinkfat fylldes med oasis, sen klippte jag till blommor i olika längder och tryckte ner. Nejlikor och rosor är två favoriter. Ett par mossbeklädda spretiga grenar hämtades i skogen och murgröna fick slingra sig runt bland blommor och grenar. Murgrönan använde jag även som dekoration runt linneservetterna tillsammans med ett naturfärgat bastband. Enkla batteridrivna ljusslingor satte pricken över i. Avlånga skivor av ölänsk kalksten placerades under blomsterdekorationerna längst mitten av bordet och jag använde mig av vita kakelplattor  att ställa upp glasen på.

Här kommer receptet på den enkla friska sorbeten jag serverade som liten mellanrätt mellan fisk och kötträtterna. Man skall bara få en större matsked. Granitén är tänkt som en efterrätt eller att mätta, bara friska upp och väcka till liv. Servera i en liten espressokopp eller liknande. Vid 3-rättersmiddag serveras den mellan för- och huvudrätt, på en 5-rätter (eller fler rätters)
meny serveras den mellan fisk och kött, ex mellan rätt 2 och 3 och 3 och 4.

Lime och citron granité

3 dl vatten
1,5 dl socker
Saften och rivet skal av 1 citron och 1 lime
2 äggvitor

Koka upp vatten, socker, saft och rivet skal. Vattnet skall bli helt klart, dvs sockret skall till fullo lösas upp. Låt koka ca 2- 5 min. Häll upp i en lång form eller liknande som går att frysa. Låt svalna helt.

När sockerlagen är kall blandar du den  försiktigt med 2 hårt vispade äggvitor. Häll upp i formen och ställ in i frysen. Rör försiktigt runt i sorbeten 1 gång i timmen under 3 timmar så att smeten blir len och sockerlagen helt frysts samman med äggvitorna.

Jag lovar att dina gäster kommer att uppskatta den lilla överraskningen.



Gott för ögat höjer middagen.

Så med dett inlägg vill jag inspirera till fler goda middagar under 2011, mer njutning, mer vackra ting och härligt umgänge med nära och kära. Skäm bort dem du älskar! 
Det är inte bara genom mannens magen vägen till hjärtat går, det gäller kvinnor också. :)

God fortsättning till er allihopa! Låt oss nu göra det bästa vi kan av 2011!

Kramar!









1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, Oj, denna Mikabella vad hon kan skämma bort sina gäster med en massa god mat, goda viner och fin dukning.Ni hade det säkert väldigt trevligt.

Related Posts with Thumbnails