söndag 11 juli 2010

Cantuccis med kaffebönor och choklad...


...svårt att hålla fingrarna ur kakburken...

...Jag älskar den här smakkombinationen. Rostade smakrika kaffebönor tillsammans med en riktigt mörk lite bitter choklad. Lagom sött och härligt knapriga. Doppa dem i portvinet eller kaffet. Cantuccis är gjorda för att doppas! De faller inte isär och de bli helt lagom mjuka. Om inte ljuvlig så säg! Jag har  idetta recept bytt de annars klassisk mandlarna mot hasselnötter som jag tycker är såååå goda tillsammans med just kaffebönor o choklad. Ett måste i fika korgen under lata sommardagar på stranden!

Mikabellas cantuccis
med smak av rostade kaffebönor & mörkchoklad

2 ägg
3 dl socker
1 krm salt
100 g grovt hackad mörkchoklad
2 dl grovt hackade hasselnötter
½ dl kaffebönor, kan hackad lätt.
 1 tsk bakpulver
6 dl mjöl.

Börja med att separat vispa äggvita och salt till vitt skumm. Vispa sedan gulan och sockret fluffigt.



Vänd ner äggvitorna, lavendel och mandel i sockerblandningen. Sikta över mjöl och bakpulver och rör försiktigt ihop till ett inte allt för arbetad deg.


Dela dagen på 3 delar och plata ut dem till tre "limpor" på en bakpappersklädd plåt.

Grädda i ugn på 175 grader i ca 30- 40 min.

Skär kakorna i sneda skivor på ca 2 cm direkt när de kommer ut ur ugnen. Låt dem svalna på plåten.

Lycka till med era cantuccis. Hoppas ni känner er lite inspirerade.

Stora kramar till er alla!
Hoppas att ni njuter av sommaren och att ni har det riktigt bra!



1 kommentar:

Anonym sa...

Läckert . Skall försöka mig på denna variant också.

Related Posts with Thumbnails