torsdag 5 januari 2012

Vägen till lycka, Våga vara lite lat...



Kan inte soffan vara en drivbänk för själen ibland?

...Tusen saker att göra, vi skall hinna det, åka dit, göra si, göra så. Ibland snurrar världens lite väl fort. Kan man inte bara få vara. Lägga upp fötterna på en stol efter middagen? Titta på en film fastän att det är solssken ute? Skjuta upp städningen en timme för att ta en kopp kaffe med grannen? Varför drabbas man genast av dåligt samvete. Jag är trött, vill vila, men jag skall bara... Jag älskar ju att vara i farten, jag älskar att det händer saker hela tiden, men ibland kanske man måste dra lite i bromsen. Det kan vara så att det går liksom lite av sig själv. Det bara rullar på utan att jag egentligen tänker. Det är härligt, roligt och bra, men efter en vecka full av aktivitet och liten sömn på nätterna tar man faktiskt slut. Ja jag erkänner, jag är trött, jag ligger på soffan nästan en hel dag ibland. Valentin? Jo han hänger med mig. Vi ligger på filten på golvet o pratar, jag låter honom läsa i sina böcker för mig. Vi går en sväng runt kvarteret, mysbyxorna på och mössan nerdragen över det oborstade håret. Man behöver få vara lite lat för att kunna känna sig duktig igen. Man behöver få vara lat för att kunna känna sig hurtig. Ja att bara ligga och göra ingenting får kanske själen att återhämta sig? Slappna av, inga måsten, inga krav. Dåliga program på tv och fula kläder.

Det är skönt att bara låta sig sjöälv få vara i fred vissa dagar. Jag är lite dåligt på det, blir ofta stressad och får dåligt samvete. Min oro och irration drabbar då ofta min stackars make. Han är ingen soffliggare, nej han bli tokig efter 20 minuter på soffan (ja om han inte har en ny bra tidning eller ett avsnitt Top Gear att titta på på tv förstås) och detta gör att jag ibland får för mig att han tycker att jag är en riktigt latapa. Förlåt Mr, jag  skall verkligen försöka att ignorera min nojja och ge tusan i om du tycker att jag är lite seg. Ibland måste man bara då ligga på soffan. Både för sin egen skull och för andras.

Kan du sparka av dig skorna och krypa ner i soffan när du borde göra tusen andra saker, lyssnar du på dig själv när allt börjar bli lite för stressigt? Jag gör det, men jag skäms... Nej 2012 får bli året då vi lägger dåligt samvete åt sidan. Jag är ju faktiskt duktig. Inte behöver jag väl försvara mig?

Kramar //


3 kommentarer:

Mr sa...

Jag kanske borde läsa detta inslag lite oftare och ta till mig detta, men det är ju väldigt kul med alla projekt. Det har faktiskt varit lite mycket 2011. 2012 blir ett härligt år med familjen och redan många projekt inbokade, ;-)

Mikabella sa...

Haha var inte menat så. Vet ju att du tycker jag skall ligga på soffan. Är jag som är knasig :) Det är underbart med alla projekt älskling och jag älskar att du har sån energi! Du inspirerar o får mig att ta tag i saker. Vi är lite tokiga båda två ibland bara :) vi behöver våra projekt. Men vet du vad...Soffan är grymt skön ibland ;)

Christine sa...

Skulle kunna ha skrivit det där själv... håller med!

Related Posts with Thumbnails